Wydarzenie startuje już 10 stycznia!
Współpraca, budowanie silnych relacji i reagowanie w kryzysowych sytuacjach na linii wychowawca-uczeń-rodzic
Procedury postępowania i działania antybullyingowe
+ 7 dni dostępu do nagrania
TOP TEMATY
Prelegenci Poznaj naszych ekspertów
Konarzewska
Gala
Kosowska
Borysiak
Ohme
Raport z badań:
Program Kongresu10.01.2024 r.
godz. 09:00 - 15:00
Dobry klimat w klasie – jak być (nie)zwykłym wychowawcą?
- Indywidualne traktowanie uczniów, rozmowa jako najważniejsza metoda wychowawcza, uważne słuchanie… Must have każdego nauczyciela wychowawcy.
- Autorytet nauczyciela we współczesnej szkole, czyli jak poznać swoich uczniów, wspierać ich w podejmowaniu ważnych decyzji i tworzyć atmosferę pełną zaufania?
- Jak angażować uczniów, pozwolić im decydować, efektywnie budować w nich sprawczość, ale jednocześnie stawiać granice w relacji?
- Pomysły na inspirujące, angażujące uczniów do dyskusji lekcje wychowawcze.
- Sesja Q&A z prelegentką.
Współpraca na linii wychowawca-rodzic – sprawdzone praktyki w trudnych sytuacjach wychowawczych w klasie
W tej części omówimy najczęstsze trudności we współpracy wychowawcy szkolnego z rodzicem, m.in. brak zaangażowania, roszczeniowość rodzica czy przekraczanie granic w kontakcie. Przedstawimy sprawdzone rozwiązania i możliwe reakcje na problemy w kontakcie z rodzicem oraz przykłady gotowych rozwiązań i wzorcowych komunikatów w relacji wychowawca-rodzic. Omówimy również efektywne techniki budowania współpracy z rodzicem i wdrażanie systemowego wsparcia dla ucznia.
- Jak zaangażować rodziców w życie szkolne? Sprawdzone sposoby na efektywną współpracę z rodzicami i systemowe wspieranie uczniów.
- Uważność, spotkanie twarzą w twarz, aktywne słuchanie, czyli jak dać rodzicom poczucie, że wychowawca stanowi dla niego wsparcie? Jak pokazać na spotkaniu z rodzicami, że nie jesteśmy oceniający i że mogą liczyć na naszą pomóc? Sposoby i efektywne komunikaty na deklarowanie współdziałania i gotowości pomocy.
- Case study: Skargi rodziców, awantury na wywiadówce… Jak radzić sobie z roszczeniowym rodzicem? Jak przeciwdziałać kłótniom w grupie rodziców? Jak reagować na zarzuty o niekompetencje?
- Case study: Media społecznościowe w relacji nauczyciel-rodzic – plusy i minusy szybkiego kontaktu online. Jak znaleźć granicę, uniknąć nadużyć ze strony rodziców i ustanowić zasady kontaktu?
- Case study: Hejt, konflikt w klasie, wykluczanie jednego z uczniów. Jak reagować i angażować rodziców, którzy bagatelizują szkolne problemy? Bezpieczne komunikaty, argumenty mogące przekonać rodziców, pomysły na współpracę oraz przykłady sprawdzonych działań.
- Sesja Q&A z prelegentem.
Prawa ucznia a prawa nauczyciela – studium trudnych przypadków i propozycje rozwiązań zgodnych z aktualnym prawem
W tej części skupimy się na aktualnych przepisach wpływających na pracę wychowawczą. Do czego ma prawo uczeń, w jakich przypadkach jego prawo jest łamane? Jakie zasady, normy i procedury warto wprowadzić w swojej szkole? Jakie możliwości postępowania ma nauczyciel w kryzysowej sytuacji i jak chroni go prawo?
- Nauczycielu poznaj swoje prawa i obowiązki – najnowsze wprowadzone i planowane zmiany w Prawie oświatowym dotyczące nauczycieli-wychowawców.
- Case study: Prawa ucznia a nauczyciela – 5 najczęstszych przypadków w praktyce szkolnej, gdy są nadużywane, np. zasady dotyczące wyglądu w szkole czy noszenia makijażu. Omówienie przypadków i propozycja prawomocnego rozwiązania problemu.
- Case study: Nadużywanie telefonów na lekcji. Czy nauczyciel może zakazać ich używania? Czy rodzic ma zawsze prawo do kontaktu? Propozycja uniwersalnych zasad/kontraktu klasowego a zapis w statucie. Przykładowa procedura na nieużywanie multimediów w szkole.
- Case study: Bezpieczeństwo uczniów w szkole – wychodzenie do toalety w trakcie lekcji, usprawiedliwienie nieobecności, opuszczanie terenu szkoły przez 18-letniego ucznia, zastrzeganie dostępu do swoich ocen przez pełnoletnich uczniów… Jak skutecznie kształtować odpowiedzialność nastolatków wchodzących w dorosłość? Jak regulować prawa ucznia w statucie szkoły?
- Sesja Q&A z prelegentem.
Przemoc rówieśnicza w szkole – skuteczna interwencja nauczyciela-wychowawcy
Co powstrzymuje dzieci od zgłaszania bullyingu w środowisku szkolnym? Co zrobić, jeśli dziecko nie chce z nami rozmawiać, broni sprawcę lub boi się konsekwencji? Podczas prelekcji przedstawimy efektywne sposoby przeciwdziałania konfliktom i reagowania, gdy w szkole dochodzi do incydentu przemocy rówieśniczej.
- Jakie działania sprzyjają zjawisku bullyingu? Przykłady mechanizmów wywołujących i podtrzymujących przemoc rówieśniczą. Jak tworzyć pozytywny, pełen akceptacji klimat w klasie?
- Praktyczne wskazówki, gotowe modele zachowań i zwroty językowe, które pomogą nam we właściwy sposób reagować i wskażą, co robić w sytuacji przemocy rówieśniczej, a czego unikać.
- Case study: Kiedy „zwykłe dokuczanie” staje się przemocą rówieśniczą? Jak prawidłowo określić granicę między złymi relacjami, kłótnią uczniów, żartem a prześladowaniem? Jak nauczyć dzieci jej określania? Rola nauczyciela w zauważeniu problemu w porę, przeprowadzeniu interwencji i zapewnieniu wsparcia ofiarom, świadkom i sprawcom bullyingu.
- Skuteczne praktyki antybullyingowe w środowisku szkolnym, sposoby na przeciwdziałanie zachowaniom wykluczającym w klasie i na normalizowanie wśród uczniów pytania o pomoc
- Sesja Q&A z prelegentem.
Skuteczna integracja i przeciwdziałanie konfliktom w klasie – narzędziownik nauczyciela-wychowawcy do pracy z grupą
W tej części przedstawimy sposoby na skuteczne integrowanie grupy i inicjowanie budowania relacji w klasie. Podpowiemy, jak przeciwdziałać konfliktom i wykluczeniom i stworzyć zgrany zespół klasowy.
- Jak wychowawca może skutecznie integrować i wspierać relacje w klasie i spełniać silną potrzebę przynależności wszystkich jej członków? Katalog propozycji i zabaw integracyjnych włączających wszystkich członków grupy wraz ze schematami wdrażania proponowanych rozwiązań.
- Rola wychowawcy w przeciwdziałaniu konfliktom. Jak nie bagatelizować problemów członków grupy i uwrażliwić dzieci na zachowania ryzykowne i krzywdzące? Skuteczne praktyki antybullyingowe w klasie, pomysły na lekcje wychowawcze na temat zagrożeń i adekwatnego reagowania na nie.
- Case study: Izolujące się grupy uczniów a uczeń wykluczony. Jak wspierać ucznia, który nie znalazł towarzystwa w klasie i jest samotny? Skuteczne sposoby na włączenie do grupy dziecka odrzucanego.
- Case study: Kozioł ofiarny w grupie. Jak właściwie reagować na z pozoru „niewinną” przemoc słowną i nauczyć dzieci określać granicę pomiędzy żartem a gnębieniem?
- Sesja Q&A z prelegentem.
Dove Self-Esteem – Budowanie Pozytywnej Samooceny
Wpływ pewności siebie na zdrowie psychiczne nastolatków
Warsztaty
godz. 16:00 - 18:00
Efektywny system wsparcia ucznia w kryzysie – case study, propozycje procedur
- Samotność, skrajnie niska samoocena i poczucie sprawczości, brak zaufania społecznego – najnowsze badania na temat kondycji psychicznej polskich uczniów – najważniejsze wnioski.
- Procedury postępowania w sytuacjach trudnych – jak zapewnić swoim uczniom anonimowość i bezpieczeństwo, gdy chcą zgłosić wychowawcy swój problem? Sprawdzone rozwiązania do wdrożenia w klasie.
- Case study: Przemoc domowa, uczeń ze śladami na ciele – jak reagować? Możliwe ścieżki postępowania, lista placówek pomocowych – do kogo zgłosić się o pomoc?
- Case study: Uczeń po próbie samobójczej – właściwa reakcja nauczyciela-wychowawcy. Jak przeprowadzić skuteczną interwencję kryzysową. Wskazówki do przeprowadzenia rozmowy z klasą i efektywnego wspierania uczniów.
- Case study: Uczeń w kryzysie psychicznym. Jak systemowo wspierać ucznia, który zmaga się z trudnym doświadczeniem lub depresją? Elementy Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach.
- Sesja Q&A z prelegentem.
Mediacja rówieśnicza jako skuteczna metoda przeciwdziałania agresji i rozwiązywania konfliktów w grupie
- Jak zapobiegać przemocy fizycznej i psychicznej w klasie? Uczenie alternatywnych sposobów radzenia sobie z konfliktem służące poprawie relacji.
- Mediacja jako skuteczna metoda radzenia sobie z konfliktami oraz sposób na aktywne angażowanie uczniów i budowanie ich poczucia sprawczości.
- Rodzaje mediacji w środowisku szkolnym. Sprawy i problemy wyłączone z mediacji rówieśniczych.
- Etapy wdrażania mediacji rówieśniczej w środowisku szkolnym krok po kroku.
- Etapy procesu mediacji – schemat postępowania.
- Techniki mediacyjne i umiejętności przydatne w procesie mediacyjnym – konstruktywna komunikacja, zarządzanie trudnymi emocjami.
- Case study: Konflikt w klasie – w przypadku np. plotki, agresji słownej, zniszczenia własności ucznia. Proces mediacyjny w praktyce.
- Sesja Q&A z prelegentem.
O tym będziemy mówić:
Skuteczne metody pracy i budowania relacji na linii uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel, nauczyciel-rodzic. Sprawdzone techniki zapobiegania konfliktom i narzędzia do radzenia sobie z kryzysem.
W KRYZYSIE
Pakiet działań w przypadku kryzysu ucznia, m.in. uczeń po próbie samobójczej, uczeń doświadczający przemocy domowej, uczeń wykluczony. Co może a co powinien zrobić wychowawca? Jak uprościć procedurę zgłaszania problemów?
A PRAWA NAUCZYCIELA
Jakie czyny mogą naruszać prawa i dobra ucznia, a jakie prawa nauczyciela? Jak zgodnie z prawem nauczyciel-wychowawca może reagować w kryzysowej sytuacji, m.in. w przypadku przemocy, narażonego bezpieczeństwa ucznia lub innych dzieci w grupie itd.?
Sprawdzony sposób na rozwiązywanie sporów i nieporozumień w gronie klasowym. Jak krok po kroku wprowadzić techniki mediacyjne w przypadku klasowych konfliktów? Jak skutecznie zapobiegać agresji, rozwiązywać klasowe problemy i wspierać wypracowywanie kompromisu między uczniami?
Kto powinien wziąć udział?
Do udziału w kongresie zapraszamy wszystkich nauczycieli szkolnych, w szczególności wychowawców klas, osoby najbardziej zaangażowane w wychowanie uczniów i mające wpływ na funkcjonowanie grupy oraz świadome problemów wychowawczych, jakie stawia przed nami dzisiejsza rzeczywistość. Podczas konferencji dostarczymy gotowe narzędzia, zainspirujemy do wprowadzenia innowacyjnych sprawdzonych metod odpowiadających na potrzeby współczesnego dziecka i nastolatka.
Kup biletWeź udział w konferencji
Pula biletów promocyjnych jest ograniczona.
- Udział w Kongresie online z możliwością zadawania pytań prelegentom na czacie
- 5 wykładów prowadzonych przez 5 wyjątkowych ekspertów
- Udział w Kongresie online z możliwością zadawania pytań prelegentom na czacie
- GRATIS – Obligatoryjny poradnik prawny do wywieszenia w każdej placówce: PIERWSZA POMOC PSYCHOLOGICZNA. Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych oraz zagrożenia zdrowia i życia w placówkach oświatowych
Masz już bilet na Kongres,
ale nadal nie masz biletu na warsztaty?
Nic straconego!
Dlaczego organizowane przez nas wydarzenia są najlepsze?
Sprawdzone działania profilaktyczne i procedury postępowania w kryzysie w jednym miejscu.
Grono praktyków i ekspertów z wieloletnim doświadczeniem – nauczyciele i psycholodzy, certyfikowani trenerzy.
Interdyscyplinarne podejście.
Świadomość konieczności zmian w edukacji.
Teoria przełożona na działanie praktyczne.
Warsztaty, dzięki którym wyposażysz się w praktyczne narzędzia do pracy.
Sesje pytań i odpowiedzi.
Weź udział w kongresie, szczególnie jeżeli:
- Zależy Ci, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał godzin wychowawczych do integracji i wdrażania dobrych praktyk w grupie?
- Szukasz metod wspierających zdrowie psychiczne Twoich uczniów?
- Chcesz poszerzyć swój warsztat dydaktyczny o innowacyjne rozwiązania?
- Masz wątpliwości dotyczące regulacji prawa oświatowego? Nie wiesz, jakie zasady i normy mogą usprawnić pracę zespołu klasowego?
- Chcesz wiedzieć, jak rozmawiać, aby wzmacniać równość i poczucie przynależności w Twojej klasie?
- Nie wiesz jak organizować komunikację z rodzicem i stawiać bezpieczne granice w relacji?
- Chcesz poznać skuteczne narzędzia do przeciwdziałania konfliktom, agresji i wykluczaniu w Twojej klasie?
- Chcesz wiedzieć, jakie działania może podjąć wychowawca w ramach interwencji kryzysowej i poznać sprawdzone procedury postępowania?
Partnerzy
KontaktMasz pytania?
Napisz do nas lub zadzwoń
II Ogólnopolski Kongres
dla Wychowawców Szkolnych
BIURO OBSŁUGI KLIENTA
tel: 61 66 55 774
tel kom: 536 077 338
Godziny pracy:
pon. - pt. 08:00 - 16:00