Baza wiedzy
Nowe wytyczne MEN na rok szkolny 2025/2026: Co musisz wiedzieć?

Rok szkolny 2025/2026 przynosi znaczące zmiany w polskim systemie edukacji. Ministerstwo Edukacji Narodowej, pod kierownictwem minister Barbary Nowackiej, wprowadza kompleksową reformę edukacji MEN 2025, której głównym celem jest dostosowanie systemu oświaty do współczesnych wyzwań i potrzeb uczniów. Reforma, nazwana oficjalnie “Reforma26. Kompas Jutra”, zakłada stopniowe wdrażanie nowych rozwiązań, począwszy od roku szkolnego 2025/2026. Niniejszy artykuł stanowi kompendium wiedzy dla wychowawców szkolnych na temat najważniejszych zmian w systemie oświaty, które bezpośrednio wpłyną na ich pracę zawodową.
Zmiany w systemie oświaty 2025
Reforma edukacji MEN 2025 opiera się na kilku kluczowych filarach, których wdrożenie ma przyczynić się do stworzenia szkoły bardziej przyjaznej zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Minister Barbara Nowacka podkreśla, że szkoła powinna być miejscem, w którym wszyscy czują się dobrze i bezpiecznie – zarówno uczniowie, jak i kadra pedagogiczna.
Program MEN 2025
Główne założenia reformy obejmują:
- Zmianę podstawy programowej – odchudzenie programów nauczania o około 20%.
- Wprowadzenie nowych przedmiotów (edukacja obywatelska, edukacja zdrowotna).
- Zwiększenie autonomii i praw uczniów poprzez wprowadzenie Rzecznika Praw Uczniowskich.
- Reformę systemu oceniania i klasyfikacji, w tym zmiany dotyczące frekwencji.
- Wzmocnienie roli samorządności szkolnej poprzez wprowadzenie obowiązkowych rad szkół.
- Zmiany w Karcie Nauczyciela mające na celu podniesienie prestiżu zawodu i poprawę warunków pracy.
Wytyczne MEN 2025/2026 – harmonogram wdrażania
Reforma będzie wdrażana etapowo, według następującego harmonogramu:
- rok szkolny 2025/2026 – wprowadzenie nowych przedmiotów: edukacja, obywatelska, edukacja zdrowotna; zmiana podstawy programowej WF,
- rok szkolny 2026/2027 – wdrożenie nowych podstaw programowych w przedszkolu oraz klasach 1 i 4 szkoły podstawowej,
- rok szkolny 2027/2028 – wprowadzenie nowych podstaw programowych w klasach 1 szkół ponadpodstawowych,
- 2031 rok – pierwsze egzaminy ósmoklasisty i matury w nowej formule (LO),
- 2032 rok – pierwsze egzaminy w nowej formule dla absolwentów techników.
Rozporządzenie MEN 2025/2026 – szczegóły dotyczące praw uczniów
Jednym z najważniejszych elementów nowych wytycznych MEN jest wprowadzenie instytucji Rzecznika Praw Uczniowskich. Zgodnie z projektem ustawy, która ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, każda szkoła będzie zobowiązana do powołania Szkolnego Rzecznika Praw Uczniowskich. Jego głównym zadaniem będzie dbanie o respektowanie praw uczniów, które zostaną uregulowane w ustawowym katalogu.
Najważniejsze informacje dla wychowawców:
- Rzecznik będzie wybierany przez Radę Szkoły,
- Rzecznik będzie mógł uczestniczyć w posiedzeniach Rady Szkoły z głosem doradczym,
- Prawa uczniów, ich wolności oraz obowiązki zostaną jasno określone w ustawie,
- Wychowawcy będą zobowiązani do zapoznania uczniów z katalogiem praw i obowiązków.
Od 1 stycznia 2026 roku rady szkół i placówek staną się obowiązkowe. W ich skład będą wchodzili uczniowie, nauczyciele i rodzice – w równej liczbie. Rady mają zwiększyć samorządność, demokrację i wpływ uczniów na życie szkoły.
Kluczowe zadania rad szkół:
- Wybór Szkolnego Rzecznika Praw Uczniowskich
- Opiniowanie wprowadzenia jednolitego stroju szkolnego
- Współdecydowanie o ważnych sprawach szkoły
Rady szkół muszą zostać powołane do 30 września 2026 r., a statuty zaktualizowane do 31 sierpnia 2026 r.
Przepisy MEN na rok szkolny 2025 – frekwencja i klasyfikacja uczniów
Reforma edukacji MEN 2025 wprowadza istotne zmiany w zakresie frekwencji uczniów i zasad klasyfikacji. Zgodnie z nowymi przepisami:
Obniżone zostaną progi nieobecności skutkujące:
- Uznaniem, że uczeń nie realizuje obowiązku szkolnego:
- z 50% nieobecności w roku na 25% lub
- 50% nieobecności w jednym miesiącu
- Nieklasyfikowaniem ucznia z przedmiotu:
- z 50% do 25% nieusprawiedliwionych nieobecności
W przypadku nieobecności usprawiedliwionych nadal możliwy będzie egzamin klasyfikacyjny. Szkoły zachowują swobodę w ustalaniu zasad usprawiedliwiania nieobecności – określi je statut, ale usprawiedliwienie musi zawierać powód nieobecności.
Te nowe wytyczne MEN wejdą w życie 1 września 2026 r., co daje wychowawcom rok na przygotowanie się do zmienionych zasad i poinformowanie o nich zarówno uczniów, jak i rodziców.

Nowe wytyczne MEN dotyczące pełnoletnich uczniów
Ważną zmianą, która może wpłynąć na pracę wychowawców, jest wprowadzenie przepisów dotyczących ochrony prywatności uczniów pełnoletnich. Zgodnie z nowymi wytycznymi MEN, pełnoletni uczniowie zyskają prawo do sprzeciwu wobec udostępniania ocen i prac rodzicom. Sprzeciw można zgłosić w każdej chwili po ukończeniu 18 lat.
Obowiązki wychowawcy:
- wychowawcy będą zobowiązani poinformować pełnoletnich uczniów o możliwości zgłoszenia sprzeciwu na początku roku szkolnego,
- domyślnie szkoła nadal może udostępniać rodzicom informacje o ocenach i pracach ucznia,
- nowe przepisy stanowią kompromis między prawem do prywatności a obowiązkiem alimentacyjnym rodziców.
Zmiany w edukacji 2025 – nowa podstawa programowa
Ministerstwo Edukacji Narodowej zleciło Instytutowi Badań Edukacyjnych - Państwowemu Instytutowi Badawczemu opracowanie nowej podstawy programowej. Zespoły eksperckie pracujące nad podstawami do poszczególnych przedmiotów przekazały już pierwsze szkice, które są obecnie konsultowane i poprawiane.
Główne kierunki zmian w podstawie programowej:
- odchudzenie programów nauczania o około 20% – eliminacja treści zbędnych, przestarzałych lub zbyt szczegółowych,
- większy nacisk na kompetencje kluczowe – umiejętność uczenia się, kompetencje cyfrowe, przedsiębiorczość, kompetencje społeczne i obywatelskie,
- wprowadzenie elementów edukacji klimatycznej i zrównoważonego rozwoju,
- zmniejszenie liczby lektur obowiązkowych na rzecz większej autonomii nauczycieli w doborze tekstów.
Wychowawcy powinni być świadomi, że w roku szkolnym 2025/2026 wprowadzone zostaną nowe przedmioty: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna, a także zmieniona zostanie podstawa programowa wychowania fizycznego.
“Przyjazna szkoła” dla uczniów z Ukrainy
Kontynuowany będzie program wsparcia dla uczniów z Ukrainy, który pierwotnie funkcjonował pod nazwą “Szkoła dla wszystkich”, a obecnie będzie realizowany jako “Przyjazna szkoła”. Program obejmuje lata szkolne 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027.
Najważniejsze elementy programu:
- dofinansowanie zatrudnienia asystentów międzykulturowych w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych,
- planowane objęcie wsparciem co najmniej 1179 szkół poprzez zatrudnienie minimum 1490 asystentów międzykulturowych,
- budżet programu wynosi 500 mln zł na trzy lata realizacji,
- koszty zatrudnienia asystentów międzykulturowych poniesione od stycznia 2025 roku przez JST będą refundowane z programu.
Zmiany w systemie oświaty 2025 – kwestie kadrowe i organizacyjne
Zmiany w Karcie Nauczyciela
Nowe rozporządzenia MEN 2025/2026 wprowadzają istotne zmiany w Karcie Nauczyciela, które mogą wpłynąć na pracę wychowawców:
- Zmiana zasad zatrudniania nauczycieli początkujących – od 1 września 2025 r. wprowadzone zostanie przygotowanie do zawodu.
- Limit godzin ponadwymiarowych nauczycieli w roku szkolnym 2025/2026.
- Nowa nagroda dla nauczycieli w wysokości 400% miesięcznej pensji.
- Zmiany w wynagrodzeniach za godziny ponadwymiarowe i zastępstwa od 1 września 2025 r..
Koniec z opiniowaniem arkuszy przez kuratora
Jedną z ważnych zmian organizacyjnych jest rezygnacja z obowiązku opiniowania arkuszy organizacyjnych szkół przez kuratora oświaty. Ta zmiana ma na celu zwiększenie autonomii szkół i ograniczenie biurokracji.
Zmiany w egzaminach zewnętrznych
Program MEN 2025 przewiduje również zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych:
- egzamin ósmoklasisty zostanie przesunięty na kwiecień (zamiast maja),
- skrócony zostanie czas na wgląd w prace maturalne,
- nowa formuła egzaminu ósmoklasisty i matury zostanie wprowadzona dopiero w 2031 roku, co daje szkołom czas na dostosowanie się do nowej podstawy programowej.
Reforma edukacji MEN – podsumowanie
Rok szkolny 2025/2026 będzie okresem rozpoczęcia wdrażania kompleksowej reformy edukacji MEN 2025, której celem jest stworzenie szkoły bardziej przyjaznej, nowoczesnej i odpowiadającej na wyzwania współczesnego świata. Dla wychowawców szczególnie istotne będą:
- Wprowadzenie Rzecznika Praw Uczniowskich i katalogu praw ucznia
- Obowiązkowe rady szkół
- Nowe zasady dotyczące frekwencji i klasyfikacji
- Nowe przedmioty: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna
- Zmiany w statusie pełnoletnich uczniów
- Program “Przyjazna szkoła” dla uczniów z Ukrainy
Bibliografia:
- Pobrane z: Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2025). “Reforma26. Kompas Jutra” - nowa szkoła dla nowego pokolenia. [dostęp: 15.07.2025].
- Pobrane z: Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (projekt z 8 lipca 2025 r.). [dostęp: 15.07.2025].
- Pobrane z: Ministerstwo Edukacji Narodowej. (2025). Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy “Przyjazna szkoła” w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027. [dostęp: 15.07.2025].
- Pobrane z: Portal Samorządowy. (2025). Rewolucyjne zmiany dla uczniów i nauczycieli. MEN rozpoczęło największą reformę oświaty. [dostęp: 15.07.2025].
- Prawo.pl. (2025). MEN nie rezygnuje ze zmian - reforma w podstawówkach w 2026 r. [dostęp: 15.07.2025].
KontaktMasz pytania? Napisz do nas lub zadzwoń

Opiekun Merytoryczny
Agnieszka Kotlińska
agnieszka.kotlinska@forum-media.pl

Współpraca Sponsorska i Reklamowa
Natalia Łodyga
anatalia.lodyga@forum-media.pl
tel. kom.: 601 325 345

Współpraca barterowa
Natalia Zdunek
natalia.zdunek@forum-media.pl
tel. kom.: 692 057 033

Organizacja szkoleń wewnętrznych
Weronika Nowacka
weronika.nowacka@forum-media.pl
tel.: +48 61 62 87 004

BIURO OBSŁUGI KLIENTA
tel.: 61 66 55 721
Godziny pracy:
pon. - pt. 08:00 - 16:00